Characterization of the variables that influence the postural attitude in the students of the Siervas de San José school

Caracterización de las variables que influyen en la actitud postural en los estudiantes del colegio Siervas de San José

Main Article Content

Itzayana Li Cárdenas Bejarano
Mónica Alexandra Ortiz Lozano
Gina Marcela Pacheco Ramos
Abstract

Introduction: the inadequate postural attitude of students has increased due to deficiencies in the anatomical structures that affect their psychomotor development.


Objective: to characterize the variables that cause risk factors in relation to the postural attitude of fifth and tenth grade students at Colegio Siervas de San José and influence their health condition.


Materials and methods: Cross-sectional descriptive study, where the variables postural attitude, number of hours in a sitting position, number of hours of physical activity and weight of the suitcase were analyzed; In addition, anthropometric characteristics were taken into account. 75 students between the ages of 10 and 19 in fifth and tenth grade were included. Results: it was found that the population under study maintained an inadequate postural attitude, predominating the anterior sitting posture, trunk inclination, neck, spine and knee flexion at more than 90 degrees; 64% of the students do not exceed the weight of the suitcase in relation to their body weight, in addition the students do not perform physical activity during breaks, on the contrary, they prefer to continue in a seated position or in a supine position.


Conclusions: the characterization of the variables allowed us to identify the inappropriate habits adopted, consequent to the origin of risk factors, in relation to the school environment and health condition. On the other hand, it is suggested to continue with studies that more closely identify the behavior of these variables.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
37%
33%
Days to publication 
3
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biographies / See

Itzayana Li Cárdenas Bejarano, Escuela Colombiana de Rehabilitación

Estudiante de VIII semestre de Fisioterapia. Institución Universitaria Escuela Colombiana de Rehabilitación. Dirección de correspondencia: avenida carrera 15 #151 – 68, Bogotá Colombia.

Mónica Alexandra Ortiz Lozano, Escuela Colombiana de Rehabilitación

Estudiante de VIII semestre de Fisioterapia. Institución Universitaria Escuela Colombiana de Rehabilitación. Dirección de correspondencia: avenida carrera 15 #151 – 68, Bogotá Colombia. 

Gina Marcela Pacheco Ramos, Escuela Colombiana de Rehabilitación

Fisioterapeuta. Docente asesora. Institución Universitaria Escuela Colombiana de Rehabilitación. Dirección de correspondencia: avenida carrera 15 #151 – 68, Bogotá Colombia.

References

Chansirinukor W, Wilson D, Grimmer K, & Dansie B, (2001) Effects of backpacks on students: Measurement of cervical and shoulder posture. Aust J Physiother, 47(2), 110-116.

Canté X, Kent M, Vásquez M, y Lara R, (2010) Factores posturales de riesgo para la salud en escolares de Ciudad del Carmen, Campeche, Revista Unacar Tecnociencia, 4(1), 1-15.

Castiblanco J, Silva L, Acosta L, & Campos A, (2013) Caracterización postural en los preadolescentes del Colegio Santo Tomás de Aquino en la ciudad de Bogotá, Rev Mov Cient, 7(1), 105-113.

Calvo I, Gómez A, & Sánchez J, (2012) Intervenciones fisioterapéuticas preventivas para el cuidado de la espalda en niños y adolescentes: una

meta-análisis, BMC Musculoskelet Disord, 13, 52. doi:10.1186/1471-2474-13-152.

Fort A, & Romero D, (2013), Análisis de los factores de riesgo neuromusculares de las lesiones deportivas, Elsevier, Apunts Med Esport, 48(179), 109-120.

Latalski M, Bylina J, Fatyga M, Repko M, Filipovic M, Jarosz M, (...) & Trzpis T, (2013) Risk factors of postural defects in children at school age, Magazine Annals of Agricultural and Environmental Medicine, 20(3), 583–587.

Leiva A, (2000) Capacidades Físicas de trabajo de la población en edad escolar, matriculada en instituciones educativas de la ciudad de Cali, Revista Corpus.

Martínez R & Angarita A, (2013) Deficiencias posturales en escolares de 8 a 12 años de una institución educativa pública, Revista Universitaria de salud, 15(1), 22-33.

Quintana E, Martín A, Sánchez C, Rubio I, López N, & Calvo J, (2004) Estudio de la postura sedente en una población infantil. Revista de Fisioterapia, 26 (3), 153-157.

Suesca A, & Almentero J, (2013) Propuesta pedagógica motriz para desarrollar una adecuada postura corporal fundamentada en el equilibrio, dirigida a los educandos del grado 5 de primaria en la Institución Educativa Distrital Marco Tulio Fernández.(Proyecto investigativo práctica docente III) Universidad Libre de Colombia,

Bogotá.

OMS, La actividad física en los jóvenes. Organización mundial de la salud. Recuperado de http://www.who.int/dietphysicalactivity/ factsheet_young_people/es/

Wees Y, Merlano N & Viscaino R, (2014) Alteraciones posturales en una comunidad escolar en Cartagena Colombia, Revista Científica Biomédicas, 5(2), 220-226.

Citations

Crossref
Scopus
Europe PMC