Healthy Lifestyle in University Women in Bogotá City
Estilos de Vida Saludable en Mujeres Universitarias de la Ciudad de Bogotá
Main Article Content
Introduction: Lifestyles are conscious and voluntary behaviors that influence the comprehensive development and quality of life of young women, mainly during the university period, as it is a stage of significant changes. The gender approach in research allows us to address the specific needs of women in relation to the multiple differential variables in the life cycle, therefore, the research objective is to characterize the lifestyles of university women in the city of Bogotá. Methods: A census-type sample was approached; 59 students from the Faculty of Physical Culture, Sports and Recreation of the Santo Tomás University participated, who met the inclusion criteria. The study presents an observational design, with a descriptive and transversal scope. The healthy lifestyle questionnaire (CEVS) was applied through Google Forms, the statistical part was carried out using the SPSS version 26 statistical package. Results: After the analysis by dimensions, the impact of physical and mental health was evident. about academic processes and the role in the family of the participants, would be directly linked to the mental health of the women. Conclusions: The relationship of lifestyle was evidenced according to the dimensions evaluated by the CEVS, thus identifying that the physical-mental health dimension is the one that presents the best results, while the academic-family dimension presents greater opportunities for improvement to influence the style healthy lifestyle of university women.
Downloads
Article Details
Arguello, M., Bautista, Y., Carvajal, J., De Castro, K., Díaz, D., Escobar, M., . . . Agudelo, D. (2009). Estilos de vida en estudiantes del área de la salud de Bucaramanga. Revista de Psicología Universidad de Antioquia, 1(2), 27-41. Obtenido de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rpsua/v1n2/v1n2a3.pdf
Ariño, M. D., Tomás, C., Eguiluz, M., Samitier, L. M., Oliveros, T., Yago, T., . . . Magallón, R. (2011). ¿Se puede evaluar la perspectiva de género en los proyectos de investigación? Gac Sanit, 25(2), 146-150. doi:doi:10.1016/j.gaceta.2010.09.023
Barreto-Osma, D. A., & Salazar-Blanco, H. A. (2020). Agotamiento Emocional en estudiantes universitarios del área de la salud. Unviersidad y Salud, 23(1), 30-39. doi:DOI: https://doi.org/10.22267/rus.212301.211
Bisquert, M., Ballester, R., Gil, M. D., Elipe, M., & López, M. (2020). Motivaciones para el ejercicio físico y su relación con la salud mental y física: Un análisis desde el género. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 351-360. Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/3498/349863388035/html/
Cassaretto, M., Martínez, P., & Tavera, M. (2020). Aproximación a la salud y bienestar en estudiantes universitarios: importancia de las variables sociodemográficas, académicas y conductuales. Revista de Psicología (PUCP), 38(2), 499-528. doi:http://dx.doi.org/10.18800/psico.202002.006
Cedillo-Ramírez, L., Correa-López, L. E., Vela-Ruiz, J. M., Perez-Acuña, L. M., Loayza-Castro, J. A., Cabello-Vela, C. S., . . . De La Cruz-Vargas, J. A. (2017). Estilos de vida de estudiantes universitarios de Ciencias de la Salud. Revista De La Facultad De Medicina Humana, 16(3), 57-65. Obtenido de https://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/670
Chau, C., & Saravia, J. C. (2016). Conductas de Salud en Estudiantes Universitarios Limeños: Validación del CEVJU. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación – e Avaliação Psicológica. RIDEP, 1(41), 90-103. Obtenido de https://www.aidep.org/sites/default/files/articles/R41/Art8.pdf
Chau, C., & Vilela, P. (2017). Variables asociadas a la salud física y mental percibida en estudiantes universitarios de Lima. Liberabit, 23(1), 89-102. doi:https://doi.org/10.24265/liberabit.2017.v23n1.06
Feldman, L., Goncalves, L., Chacón-Puignau, G., Zaragoza, J., Bagés, N., & De Pablo, J. (2008). Relaciones entre estrés académico, apoyo social, salud mental y rendimiento académico en estudiantes universitarios venezolanos. Univ. Psychol, 7(3), 739-751. Obtenido de https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/406
García, C. R. (2005). Habilidades sociales, clima social familiar y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Liberabit, 11, 63-74. Obtenido de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/liberabit/v11n11/v11n11a08.pdf
Guzmán, R., & Pacheco, M. C. (2014). Comunicación familiar y desempeño académico en estudiantes universitarios. Zona Próxima(20), 79-91. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/853/85331022008.pdf
Ministerio de Salud y Protección Social. (2016). Sistema de monitoreo, seguimiento y evaluación de la Subdirección de Enfermedades. Bogotá: Imprenta Nacional de Colombia. Obtenido de https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/PP/ENT/sistema-monitoreo-seguimiento-no-transmisible.pdf
Morales, S. I. (2016). Relación entre la espiritualidad, el bienestar físico y el bienestar psicológico de los estudiantes universitarios. Revista Griot, 7(1), 7-18. Obtenido de https://revistas.upr.edu/index.php/griot/article/view/1549
Páez, M. L. (2012). Universidades saludables: los jóvenes y la salud. Archivos de Medicina, 12(2), 205-220. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/2738/273825390007.pdf
Rizo-Baeza, M. M., González-Brauer, N. G., & Cortés, E. (2014). Calidad de la dieta y estilos de vida en estudiantes de Ciencias de la Salud. Nutrición hospitalaria, 29(1), 153-157. doi:https://dx.doi.org/10.3305/nh.2014.29.1.6761
Santiago-Bazán, C., & Carcausto, W. (2019). Validez y fiabilidad de un cuestionario de estilo de vida saludable en estudiantes universitarios. Health Care & Global Health, 3(1), 23-28. doi:doi: 10.22258/hgh.2019.31.51
Torres, L. E., & Rodríguez, N. Y. (2006). Rendimiento académico y contexto familiar en estudiantes universitarios. Enseñanza e Investigación en Psicología, 11(2), 255-270. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/292/29211204.pdf
Velasco, S. (2008). Recomendaciones para la práctica del enfoque de género en programas de salud. Madrid: Ministerio de Sanidad y Consumo. Obtenido de https://www.sanidad.gob.es/en/organizacion/sns/planCalidadSNS/pdf/equidad/recomendVelasco2008.pdf
Veramendi, N. G., Portocarero, E., & Espinoza, F. E. (2020). Estilos de vida y calidad de vida en estudiantes universitarios en tiempo de Covid-19. Revista Universidad y Sociedad, 12(6), 246-251. Obtenido de http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v12n6/2218-3620-rus-12-06-246.pdf
Zambrano, R. N., & Rivera, V. (2020). Estilos de vida de estudiantes de carreras tecnológicas en el área de salud. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 39(4), 440-445. doi:DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4092457