Systematic review of interventions for stimulation in children with motor delay from 0 to 12 months of age

Revisión sistemática de las intervenciones para la estimulación en niños con retraso motor de 0 a 12 meses de edad

Main Article Content

Andrea Ortiz Venegas
Viviana Robayo Gutiérrez
Luz Angela Alejo de Paula
Abstract

Stimulation in children is understood as that discipline responsible for the empowerment and rehabilitation of child development, in which the different sciences applied to human beings contribute their knowledge by carrying out interdisciplinary management; The term in turn refers to educational and neuroprotective strategies aimed at improving brain development. Therefore, this article aims to review the promotion and prevention programs for adequate stimulation in children with motor delay from 0 to 12 months of age. Review Methodology: The Pubmed, Scielo, Lilacs and EBSCO Host databases were consulted, with a publication period from January 2000 to June 2013, using MesH terms and search equations in both English and Spanish. Results: 152 articles were found, of which those that met the inclusion criteria were selected, leaving a total of 22 articles selected, in which important aspects were found such as: intervention times and intervention categories. Conclusion: Adequate stimulation has positive effects on motor development and even more so, if there is support from parents, in order to promote evolutionary processes by improving the child's physical independence to explore the environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies / See

Andrea Ortiz Venegas, Corporación Universitaria Iberoamericana

Estudiante de Fisioterapia. Corporación Universitaria Iberoamericana

Viviana Robayo Gutiérrez, Corporación Universitaria Iberoamericana

Estudiante de Fisioterapia. Corporación Universitaria Iberoamericana

Luz Angela Alejo de Paula, Corporación Universitaria Iberoamericana

Docente asesora de la Investigación. Corporación Universitaria Iberoamericana.
References

Aranguren, A., Hernandez, M., Ortiz, A., Robayo, V., & Rodriguez, M. (2013) Cartilla Educativa Mamá, Papá y yo, juntos por mi bienestar.

Bello, A., Quartey, J,. & Appiah, L. (2013). Screening for developmental delay among children attending a rural community welfare clinic in Ghana.» BMC Pediatrics 2013, 13:119 http://www.biomedcentral.com/1471-2431/13/119

Bonnier, C. (2008). Evaluation of early stimulation programs for enhancing brain develonpen.» Acta Pediatrica, s.f.: 97, 853-858 doi:10.1111/j.1551-2227.2008.00834.x.

Bradley, R., McKelvey, L., & Whiteside, L. (2011). Does the Quality of Stimulation and Support in the Home Environment Moderate the Effect of Early Education Programs?.» Child Development, 82(6), 2110–2122.

Cedrón, S. (2009). Estimulación temprana: Una clínica interdisciplinaria de los trastornos del desarrollo infantil.» Perspectivas en psicología, 6, 59-65.

Departamento Administrativo Nacional de Estadística, DANE (2011).

Eickmann, S., Ferraz de Araújo, N., & Lima, M. (2012) Psychomotor development of preterm infants aged 6 to 12 months.» Sao Paulo Med J, 130(5), 299-306.

El Consejo destaca la importancia de la Fisioterapia Infantil en el tratamiento precoz de problemas de salud. .» Noticias médicas., 2014, 10 de mayo.

Figueiras, A., Neves de Souza, I., Ríos, V., & Benguigui, Y. (2011) Manual para la vigilancia del desarrollo infantil (0-6 años) en el contexto de aiepi.» Recuperado del sitio de internet de http://www.

santafe.gov.ar/index.php/educacion/content/download/174413/858409/file/Manual%20para%20la%20Vigilancia%20de%20desarrollo.pdf.

Fuci, S., & Gisel, E. (2010) Sensorimotor Interventions Improve Growth and Motor Function in Preterm Infants.» Neonatal Network, 29(6).

García, A. (2014). Estimulación adecuada vs. Estimulación temprana, ¿cuál es la mejor alternativa?. Fucsia.» Recuperado de http://www.fucsia.co/estilo-de-vida/familia/articulo/estimulacion-adecuada-vs-estimulacion-temprana-cual-mejor-alternativa/7580#.U5Okcfl5Ms_, 10 de mayo.

Garibay, L., Lozano, L., Izquierdo, L., & Ponce, E. (2000) El papel de la familia en la estimulación temprana: Una experiencia para la Psicología social de la salud.» Arch Med Fam, 2(4), 113-118.

Garibotti, G., Comar, H., Vasconi, C., Giannini, G., & Pittau, C. (2013) Desarrollo psicomotor infantil y su relación con las características sociodemográficas y de estimulación familiar en niños

de la ciudad de Bariloche, Argentina.» Arch Argent Pediatr, 111(5):384-390.

Gianni, M., Picciolini, O., Ravasi, M., Gardon, L., Vegni, C., Fumagalli, M., & Mosca, F. (2006) The effects of an early developmental mother–child intervention program on neurodevelopment

outcome in very low birth weight infants: A pilot study. .» Early Hum Dev, 82(10),691-5. Recuperado de http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16530990.

Gudiol, V., Baxter, M., Farrés, G., Calafat, B., Algra, H., & Barroso, A. (2011) Treadmill interventions with partial body weight support in children under six years of age at risk of neuromotor delay (Review). .» The Cochrane Library, 1-84.

Hospers, B., Algra, H. (2006). A systematic review of the effects of early intervention on motor development. National Institute for Health Research. » Recuperado de http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15934492.

Lopez, J., & Monge, L. (2011) Evaluación y manejo del niño con retraso psicomotor. Trastornos generalizados del desarrollo. .» Rev Pediatr Aten Primaria Sulp, (20), 131-44.

Lyons, D., Holland, J., Webster, M., Martin, B., Walsh, A., & Wilsack, K. (2011) Guía rápida de consulta para padres y profesionales. Trastornos de la motricidad. .» Recuperado de http://www.health.ny.gov/publications/5308.pdf.

McGowan, J., Alderdice, F., Holmes, V., & Johnston, L. (2011) Early Childhood Development of Late-Preterm Infants: A Systematic Review.» Pediatrics,127(6), 1098-4275. doi: 10.1542/peds.2010-2257.

Ministerio, Nacional de Educación. Ley 528 de 1999. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-105013_archivo_pdf.pdf, 1999.

Moreno, R., & Pérez, C. (2008) Impacto de un proyecto comunitario de estimulacion temprana en el neurodesarrollo en niños de la habana vieja.» Revista Habanera de Ciencias Médicas, 7(4). Recuperado

de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2008000400010,

Moreno, R., & Pérez, C. (2008) Retardo en el neurodesarrollo en niños de la Habana Vieja.» Recuperado de http://www.bvs.sld.cu/revistas/mgi/vol24_3_08/mgi12308.htm.

Organización Mundial de la Salud (2011). Informe mundial sobre la discapacidad. Discapacidad y rehabilitación.

Orton, J., Spittle, A., Doyle, L., Anderson, P., & Boyd, R. (2009) Do early intervention programmes improve cognitive and motor outcomes for preterm infants after discharge? A systematic review.» Developmental Medicine & Child Neurology, 51, 851–859.doi: 10.1111/j.1469-8749.2009.03414.x.

Pando, M., Aranda, C., Amezcua, M., Salazar, J., & Torres, T. (2004) Estimulación temprana en niños menores de 4 años de familias marginadas. .» Revista mexicana de pediatría, 71(6), 273-277.

Pollitt, E. (2012) Estabilidad y variabilidad en la adquisición de seis hitos motores durante la infancia temprana.» Revista de Psicología, 30(2), 0254-9247.

Pollitt, E., & Caycho, T. (2010) Desarrollo motor como indicador del desarrollo infantil durante los primeros dos años de vida. .» Revista de Psicología, 28(2), 0254-9247.

Presidencia de la República. Atención integral: Prosperidad para la primera infancia. De cero a siempre. Recuperado de http://www.deceroasiempre.gov.co/QuienesSomos/Documents/Cartilla-CeroSiempre-Prosperidad-Primera-Infancia.pdf, 2010 - 2012.

Primo, J. Niveles de evidencia y grados de recomendación.(2003). Recuperado de http://www.svpd.org/mbe/niveles-grados.pdf

Quintana, A. (2012) Recuperado de http://cofext.org/ultimas_noticias.htm

Schonhaut, L., Schönstedt, M., Álvarez, J., Salinas, P., & Armijo, I. (2010) Desarrollo Psicomotor en Niños de Nivel Socioeconómico Medio-Alto.» Rev Chil Pediatr, 81(2), 123-128.

Soler, W. (1996) La estimulación temprana: Un punto de partida. .» Revista Cubana de Pediatría, 68(2). Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0034-5311996000200011&script=sci_arttext.

Teixeira da Câmara, A., Eickmann, S., & Bechara, S. (2013) Fatores associados ao atraso do desenvolvimento motor de crianças prematuras internadas em unidade de neonatología. .» Rev. Bras. Saúde Matern. Infant, 13(2), 119-128.

Vaivre, L., Oriot, D., Py, A., Kasolter, M., & Zwang,J. (2008) The effect of multimodal stimulation and cutaneous application of vegetable oils on neonatal development in preterm infants: a randomized controlled trial. .» Child: care, health and development, 35 (1), 96–105. doi:10.1111/j.1365-2214.2008.00895.x.

Vericat, A., & Orden, A. (2010) Herramientas de Screening del Desarrollo Psicomotor en Latinoameric. » Rev Chil Pediatr, 81(5), 391-401.

Citaciones