Challenges of implementing active methodologies during the pandemic. Experience in the kinesiology program at a Chilean university
Desafíos de implementar metodologías activas en pandemia Experiencia en la carrera de kinesiología en una universidad Chilena
Main Article Content
Introduction: The COVID-19 pandemic forced universities to adopt emergency remote education, posing a challenge to implement active methodologies. Objective: To analyze the perceptions of professors of Kinesiology programs at the Valdivia and Patagonia campuses of Universidad San Sebastián regarding the implementation of active methodologies in the emergency remote education modality. Methodology: A qualitative study was conducted based on semi-structured interviews with 10 professors. To obtain the results, a thematic analysis of the information was performed. Results: Two conflicting nodes are distinguished; one structural, such as extensive subject programs and digital gaps. Another node is related to teaching activity, evidencing low attendance and student participation, difficulty in teacher-student interaction, excess time, and personal difficulties of the teacher. Conclusions: Of the nodes mentioned, the most relevant were the digital gaps, low attendance and student participation.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Ahmed, S.A., Hegazy, N.N., Abdel Malak, H.W. et al. (2020) Model for utilizing distance learning post COVID-19 using (PACT)™ a cross sectional qualitative study. BMC Med Educ 20, 400. https://doi.org/10.1186/s12909-020-02311
Alende Castro, S., Carballa Rivas, N. M., & Urchaga Litago, J. D. (2017). Producción científica sobre ética y comunicación en España. Ámbitos: Revista Internacional de Comunicación, 36, 1-6. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16851142004
Andreu-Andrés, M. Á., & Labrador-Piquer, M. J. (2011). Formación del profesorado en metodologías y evaluación. Análisis cualitativo. Revista de Investigación en Educación, 9(2), 236-245. https://revistas.uvigo.es/index.php/reined/article/view/1902
Azlan, C. A., Wong, J. H. D., Tan, L. K., et al (2020). Teaching and learning of postgraduate medical physics using Internet-based e-learning during the COVID-19 pandemic – A case study from Malaysia. Physica Medica, 80, 10-16. https://doi.org/10.1016/j.ejmp.2020.10.002
Dhawan, S. (2020). Online learning: A panacea in the time of COVID-19 crisis. Journal of educational technology systems, 49(1), 5-22. https://doi.org/10.1177/0047239520934018
Domínguez, S. C., De Vicente, A. M., & Sánchez, J. S. (2020). Transformación e innovación educativa durante la crisis del COVID-19. Estilos y modelos de enseñanza y aprendizaje. Revista de Estilos de Aprendizaje, 13(Especial), 1-5. https://doi.org/10.55777/rea.v13iEspecial.2654.
García-Planas, M. I., & Torres, J. T. (2021). Transición de la docencia presencial a la no presencia en la UPC durante la pandemia del COVID-19. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (15), 177-187. https://doi.org/10.46661/ijeri.5015
Gómez-Hurtado, I., del Pilar García-Rodríguez, M., Falcón, I. G., & Llamas, J. M. C. (2020) Adaptación de las Metodologías Activas en la Educación Universitaria en Tiempos de Pandemia. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 415-433. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.022
Martínez, B., García, J. N., Robledo, P., Díez, C., Álvarez, M. L., Marbán, J., Rodríguez, C. (2007, mayo 14). Valoración docente de las metodologías activas: un aspecto clave en el proceso de Convergencia Europea. Revista Aula Abierta, 35(1,2). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2780898
Ordorika, I. (2020). Pandemia y Educación superior. Revista de la Educación Superior 194, 49, 1-8. https://doi.org/10.36857/resu.2020.194.1120
Ortega Ortigoza, D., Rodríguez, J., & Mateos Inchaurrondo, A. (2021). Educación superior y la COVID-19: adaptación metodológica y evaluación online en dos universidades de Barcelona. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 15(1). http://dx.doi.org/10.19083/ridu.2021.1275
Ramírez-Montoya, M. S. (2020). Transformación digital e innovación educativa en Latinoamérica en el marco del COVID-19. Campus Virtuales, 9(2), 123-139. https://hdl.handle.net/11285/636842
Reynosa Navarro, E., Rivera Arellano, E. G., Rodríguez Galán, D. B., & Bravo Díaz, R. E. (2020). Adaptación docente educativa en el contexto COVID-19: una revisión sistemática. Conrado, 16(77), 141-149. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S199086442020000600141&lng=es&tlng=es.
Rojas C., Acuña, R., Araujo, S. & Moríngo, M. (2020) Implementación de metodologías activas en el desarrollo de clases virtuales de la práctica de bioquímica en la FCQ-UNA en tiempos de pandemia, año 2020. Revista Científica de la Facultad de Fisiología- UNA. 11(2), 228-264. https://revistascientificas.una.py/index.php/rcff/article/view/2864
Ruiz-Fuenzalida, C. (2021). Educación virtual y enseñanza remota de emergencia en el contexto de la educación superior técnico-profesional: posibilidades y barreras. Revista Saberes Educativos, (6), 128-143. https://doi.org/10.5354/2452-5014.2021.60713
Sánchez Díaz, L. C., Sánchez García, J. E., Palomino Alvarado, G., & Verges, I. Y. (2021). Desafíos de la educación universitaria ante la virtualidad en tiempos de pandemia. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVII (Especial 4), 32-48.
https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/index.
Schlenz, M. A., Schmidt, A., Wöstmann, B., Krämer, N., & Schulz-Weidner, N. (2020). Students’ and lecturers’ perspective on the implementation of online learning in dental education due to SARS-CoV-2 (COVID-19): a cross sectional study. BMC Medical Education, 20(354), 1-7. https://doi.org/10.1186/s12909-020-02266-3
Vaillant, D., Rodríguez-Zidán, E., & Questa-Torterolo, M. (2022). Pandemia y percepciones docentes sobre la enseñanza remota de emergencia: el caso uruguayo. Revista Electrónica Educare, 26 (1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.26-1.4