The Dilemmas of the physiotherapist in the healthcare area: a look at decision making

Los dilemas del fisioterapeuta en el área asistencial: una mirada a la toma de decisiones

Main Article Content

Johanna Rocío Moscoso Herrera
Abstract

This article is the product of the research “The Dilemmas of the Physiotherapist in the Healthcare Area: A Look at Decision Making”. The topic raised as the central axis is based on the analysis of the professional practice of the physiotherapist and the bioethical dilemmas, to which he is exposed daily in the healthcare area, placing special emphasis on the position of the professional regarding decision making. The project is framed within the qualitative approach, and its development is based on an inductive and interpretive view that initially consolidates a theoretical review based on three categories of analysis such as: decision making, the professional status of physiotherapy and the physiotherapist-patient relationship, which gives rise to the development of field work, a scenario that comes to life through the voices of the physiotherapists who express their feelings regarding the multiple bioethical questions inherent to their clinical practice. The results of the research allowed us to provide a
significant contribution to the qualification of the physiotherapy professional in terms of excellence, proposing training guidelines in bioethics for professionals and undergraduate training programs, promoting spaces for analysis and reflection around the particular bioethical dilemmas of professional practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
34%
33%
Days to publication 
934
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biography / See

Johanna Rocío Moscoso Herrera, Corporación Universitaria Iberoamericana

Magister en Bioética, Universidad El Bosque; Especialista en Fisioterapia en Cuidado Crítico, Corporación Universitaria Iberoamericana;
Especialista en Docencia Universitaria, Universidad El Bosque; Fisioterapeuta, Universidad del Rosario; Decana de la Facultad de Cinética Humana y Fisioterapia de la Corporación Universitaria Iberoamericana y Directora de las Especializaciones Fisioterapia en Cuidado Crítico y Formulación y Gestión de Programas de Acondicionamiento Físico. Docente de Postgrados.

References

Agamez, J. (2005). La enseñabilidad y la enseñanza de la fisioterapia como profesión. Cuerpo-movimiento: perspectivas. Centro editorial Universidad del Rosario. Bogotá, Colombia.

Cortina, A. (2000). El mundo de los valores. El Buho.

Gallego, I. (2007). Bases teóricas y Fundamentos de la Fisioterapia. Editorial médica Panamericana. Madrid.

García, A. y Estevez, E. (2002) Introducción a la Bioética: Fundamentación y Principios.

González, J. (2007). El Ethos, destino del hombre. Fondo de Cultura Económica. México.

Gracia, D. (2009). Fundamentación y Enseñanza de la Bioética. Estudios de Bioética. Ed. El Búho.

Gracia, D. (2002). Profesión médica, Investigación y Justicia sanitaria. Estudios de Bioética. Ed. El Buho.

Gracia, D. (2002).Como arqueros al blanco. Estudios de Bioética. Ed. El Buho.

Herrera, E., Rivera, L., Prada A. y Sánchez D. (2004). Evolución histórica de la fisioterapia en Colombia y en la Universidad Industrial de Santander. En: Revista de la Universidad Industrial de Santander. Volumen 36(1) Pág. 21-31.

Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior, ICFES (2002). Elementos De Política Para La Educación Superior Colombiana. Secretaría General - Procesos Editoriales. Bogotá, Colombia.

Ley 9 de 1976. Por la cual se reglamenta la profesión de fisioterapia. Congreso de Colombia.

Ley 528 de 1999. Por la cual se reglamenta el ejercicio de la profesión de fisioterapia, por la cual se dictan normas en materia de ética profesional y otras disposiciones. Congreso de Colombia.

Maldonado, C. (2005). ¿Qué es Investigar en Bioética?. Bioética y Educación. Investigación, Problemas y propuestas Bogotá: Editorial Universidad del Rosario. Colección textos de Ciencias de la Salud.

Poulis, L. (2007). Bioethics and Physiotherapy. Journal. Medical Ethics.;33; pp. 435-436.

Swisher, L. (2002). A retrospective analysis of ethics knowledge in Physical Therapy (1970- 2000). Physical Therapy. Vol. 82, N°7,July, pp. 692- 706.

Torres, M. (2005). Implicaciones Bioéticas de los procesos de Formación profesional en Fisioterapia, Fonoaudiología y Terapia ocupacional. Bioética y Educación. Investigación, Problemas y propuestas. Editorial Universidad del Rosario. Colección textos de Ciencias de la Salud. Bogotá, Colombia.

Torres, M. (2005). Lo que se ha enseñado en la Universidad,reflexiones históricas sobre saberes fisioterapéuticos. Cuerpo- movimiento: perspectivas. Centro editorial Universidad del Rosario. Bogotá, Colombia.

Triana, J. (2005). La Educación en Bioética. Bioética y Educación. Investigación, Problemas y Propuestas. Bogotá: Editorial Universidad del Rosario. Colección textos de Ciencias de la Salud.