Design and implementation of cognitive strategies and teaching methods for physiotherapy clinical practice teachers at the National University of Colombia and the Iberoamerican University Corporation

Diseño e implementación de estrategias cognitivas y métodos de enseñanza de los docentes de practica clínica de fisioterapia de la Universidad Nacional de Colombia y la Corporación Universitaria Iberoamericana

Main Article Content

Maritza Quijano Cuellar
Abstract
Introduction: Efforts have been promoted to improve the process of teaching and learning so students  can learn for life. The general objective was to examine how designed and implemented the teaching of clinical practice of physiotherapy of the National University of Colombia (UN) and Iberoamericana University Corporation (CUI), cognitive strategies (EC) and teaching methods (MT) so their student can acquire a significant learning. Method: Following a qualitative-phenomenological approach the semi-structures interview and observation were used as data collection techniques. Guidelines for observation coding, categorizing and triangulation for data analysis. The sample were six teachers of clinical practices and students who were with them. Results: Teachers (a) Follow a rigorous and systematic process for designing cognitive strategies, participate in planning and running effectively as planned
(b) use a method based on constructivism contributions to critical thinking and the argumentation use individual methods asset (c) in the verification of knowledge the most used tool is the contrast of the actual situation of the patient with the previewed knowledge and the planned physical registers (d) and
highlights the variety of cognitive strategies of the teacher to promote meaningful learning Conclusions: The teachers in clinic practice conducted a design and implementation of EC and ME, rigorous, scheduled, based on active individual methods focusing the students in the process and facilitating the meaningful learning

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
36%
33%
Days to publication 
72
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biography / See

Maritza Quijano Cuellar, Universidad Nacional

Universidad Nacional
References

Bello, S., & Pérez, M. (2012). Elementos a considerar por el docente clínico en odontología para la elaboración de estrategias de enseñanza clínica. Ciencia Odontológica, 9(2), 112-122.

Cabello, J., Emparanza, J., & Burls, A. (2013). Artículo especial: Una educación para la clínica del siglo XXI: el currículo para la práctica basada en la evidencia. Medicina Clínica, 141(5). 221-226.

Camacho, J., Chiappe, A., & López de Mesa, C. (2012). Blended Learning y estilos de aprendizaje en estudiantes universitarios del área de la salud. Educ Med Super, 26(1), 27-44.

Coll, C. (2007). Constructivismo y educación: la concepción constructivista de la enseñanza y el aprendizaje. En C. Coll, J. Palacios y A. Marchesi (Comps.). Desarrollo psicológico y educación 2. Psicología de la educación escolar . Madrid, España. Alianza. (pp. 157–186).

Díaz, F., & Hernández, G. (2002). Estrategias Docentes para un aprendizaje significativo. Una Interpretación Constructivista. D.F., México: Mc Graw Hill Interamericana.

Heredia, Y., & Sánchez, A. (2013). Teorías del aprendizaje en el contexto educativo. (E-Book). México: Ed. Digital Tecnológico de Monterrey.

Jonassen, D. (2000). El diseño de entornos constructivistas de aprendizaje. En Ch. Reigeluth. Diseño De la Instrucción Teorías y modelos. Un nuevo paradigma de la teoría de la instrucción Parte I. Madrid. España: Mc Graw Hill Aula XXI Santillana., (pp. 225-249).

Marugán, M., Martín, L., Catalina, J., & Román, J. (2013). Estrategias cognitivas de elaboración y naturaleza de los contenidos en estudiantes universitarios. Psicología Educativa, 19, 13-20.

McSharry, E., & Lathlean, J. (2017). Clinical teaching and learning within a preceptorship model in an acute care hospital in Ireland; a qualitative study. Nurse Education Today, 51, 73-80.

Montes, N., & Machado, E. (2011). Estrategias docentes y métodos de enseñanza aprendizaje en la Educación Superior. Teaching strategies and teaching learning methods within Higher Education. Rev Hum Med,, (11)3, 475-488.

Nome, C., Nualart, Z., Mansilla, J., & Beltrán, J. (2013). Representaciones que poseen los profesionales del área de la salud respecto de sus prácticas de enseñanza de las asignaturas disciplinarias en el aula. Rev.Fac.Med, 61(1), 17-23.

Pellón, M., Mansilla, J., & San Martín, D. (2009). Desafíos para la transposición didáctica y conocimiento didáctico del contenido en docentes de anatomía: obstáculos y proyecciones. . Int. J. Morphol, 27(3), 743-750.

Pineda, C., Pedraza, A., & Moreno, I. (2011). Efectividad de las estrategias de retención universitaria: la función del docente. . Educación y Educadores,, 14(1), 119-135.

Villalobos, E., Guerrero, M., Pérez, R., Avendaño, A., Ceballos, A., Ortiz, J., y otros. (2009). Estilos de aprendizaje y metodologías de enseñanza en estudiantes de obstetricia. Educ. méd., 12(1), 43-46.

Citations

Crossref
Scopus
Europe PMC