Associations between self-care and academic performance of last year physiotherapy students at CES University

Asociaciones entre el autocuidado y el rendimiento académico de los estudiantes de último año de fisioterapia de la universidad CES

Main Article Content

Adriana Katherine Basto Acuña
Mariana Llano Olano
Natalia Isabel Gaviria Escobar
Veronica Tamayo Montoya
Sara Cardona Patiño
Abstract
Currently the number of students in higher education has increased, from which they drop out for different reasons. The dropout rate in health sciences in Colombia is 45.5%, in 2016. The study of permanence of the University established the causes of desertion and its relations with the academic performance (R.A.) of the undergraduate students. The aim of the study was to  establish the relationship between the self-care practices of the last year Physiotherapy students of the CES University and its R.A. Methodology descriptive quantitative approach, prospective correlation, cross-sectional measurement. The population was Physiotherapy final year students in 2017-1. Results: University students with an average age of 21 years, predominantly female,  mostly single women affiliated to the contributory regime; 65.9% residents in Medellin and 43.9% live in stratum three. In self-care practices, it is found that 46.3% eat five times a day; 68.3% self-perceive an adequate body weight and 24.4% report overweight that can be related to physical activity practice lower than that recommended by WHO and sedentary lifestyle. 73.2% report that mobile devices take away their study time. The associations between variables were established between R.A and sex, age, cohort and artistic activities. Conclusion: The R.A has relationships with some of the self-care practices of the last year Physiotherapy students of the CES  University.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
34%
33%
Days to publication 
0
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biographies / See

Adriana Katherine Basto Acuña, Universidad CES

Estudiante Universidad CES

Mariana Llano Olano, Universidad CES

Universidad CES

Natalia Isabel Gaviria Escobar, Universidad CES

Universidad CES

Veronica Tamayo Montoya, Universidad CES

Universidad CES

Sara Cardona Patiño, Universidad CES

Universidad CES
References

Arias, F., & Flores, M. (2005). La satisfacción de los estudiantes con su carrera y su relación con el promedio y el sexo. El caso de la carrera de contaduría de la Universidad Veracruzana en Nogales, Veracruz. . Hitos de ciencias económico administrativas,, 11(29), 9–14.

Caballero, C., Abello, R., & Palacio, J. (2007). Relación del burnout y el rendimiento académico con la satisfacción frente a los estudios en estudiantes universitarios. . Avances en Psicología Latinoamericana., 25(2), 98–111.

Capdevila, A., Bellmunt, H., & Domingo, C. (2015). Estilo de vida y rendimiento académico en adolescentes: comparación entre deportistas y nodeportistas. RETOS. . Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, , (27), 28–33.

Carmona, C., Sánchez, P., & Bakieva, M. (2011). Actividades extraescolares y rendimiento académico: diferencias en autoconcepto y género. . Revista de Investigación Educativa, , 29(2), 447–465.

Colombia Ministerio de Educación. (2017). Observatorio Laboral para la Educación. Colombia. Ministerio de Educación, & Sistema Nacional de Información de la Educación Superior. (s. f.). Estadísticas. (2017).

Diaz, S., Arrieta, K., Figueroa, Y., Orellano, I., & Reales, J. (2015). Adicción al internet, teléfono móvil y su relación con rendimiento académico en los estudiantes del programa de odontología de la Universidad de Cartagena. Universidad de Cartagena, Cartagena.

Erazo, O. (2011). El rendimiento académico, un fenómeno de múltiples relaciones y complejidades. . Revista Vanguardia Psicológica Clínica Teórica y Práctica., 2(2), 144–173.

Escobar, J., Pérez, C., & Largo, E. (2008). Rendimiento académico en la Universidad del Valle: determinantes y su relación con la deserción estudiantil. . Santiago de Cali: Universidad del Valle.

Escobar, M., Mejia, A., & Betacour, S. (2017). Cambios en el autocuidado de estudiantes colombianos de enfermería, durante la formación profesional. 2015. Hacia la promoción de la salud., 22(1), 27–42.

Ferreyra, D., Oropeza, R., & Ávalos, L. (2015). Relación entre la práctica de las artes y el rendimiento académico en estudiantes universitarios. . Sinéctica, , (44), 1–14.

Garbanzo, G. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. . Revista Educación, , 31(1), 43–63.

Gómez, D., Duran, D., Franco, J., Castaño, E., Gallón, S., & Gomez, K. (2011). Factores que influyen en el rendimiento académico del estudiante universitario. Tecnociencia Chihuahua, , 5(2), 90–97.

Gusman, C., Duran, D., Franco, J., Castaño, E., Gallón, S., & Gomez, K. (2009). Deserción estudiantil en la educación superior colombiana: metodología de seguimiento, diagnóstico y elementos para su prevención. . Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.

Izar, J., Ynzunz, C., & Lopez, H. (2011). Factores que afectan el desempeño académico de los estudiantes de nivel superior en Rioverde, San Luis Potosí, México. CPU-e . Revista de Investigación Educativa., 12, 1–18.

Martín, I. (2007). Estrés académico en estudiantes universitarios. . Apuntes de Psicología., 25(1), 87–99.

OMS. (2017). Organización Mundial de la Salud. . Temas de salud.

Ramírez, W., Vinaccia, S., & Suárez, G. (2004). El impacto de la actividad física y el deporte sobre la salud, la cognición, la socialización y el rendimiento académico: una revisión teórica. Revista de estudios sociales,, (18), 67–75.

Rojas, E., Fleiz, C., Medina, M., Morón, M., & Domenech, M. (1999). Alcohol and drug consumption among students from Pachuca, Hidalgo. Salud Pública de México, , 41(4), 297–308.

Soto, M., Cuña, I., Lantarón, E., & Labajos, M. (2015). Influencia de las variables sociodemográficas y socioeducativas en el rendimiento académico de alumnos del Grado en Fisioterapia. FEM: . Revista de la Fundación Educación Médica., 18(6), 397–404.

The World Medical Association. . (2013). Declaración de Helsinki de la AMM, Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos.

Torres, Y. (2003). Mannosidosis: clinical and biochemical findings. . Medellín: Universidad CES : Alcaldía de Medellín, Secretaría de Salud.

Torres, Y., Osorio, J., & Lopez, P. (2007). Salud mental del adolescente: Medellín - 2006. . Medellín: Universidad CES : Alcaldía de Medellín, Secretaría de Salud.

Citations

Crossref
Scopus
Europe PMC