Research training from editorial experience:

Formación en investigación desde la experiencia editorial: Reflections of a Physiotherapy student

Main Article Content

Maria Paula Chavarro Rivas
Deisy Johana Correa Estupiñán
Abstract

Introduction: Scientific research is conceptualized as a set of systematic and methodological processes, its last link being publication. Scientific journals play a fundamental role in the dissemination of research results, but they are also the basis for the development of critical thinking and learning in students. Understanding that writing in specialized journals is one of the most relevant academic tasks in which to do the researcher, this writing can be for the purpose of disseminating or disseminating new knowledge. Reflection: The skills that must be taken into account for the development of the job as an editorial assistant are based on guidelines of communicative capacity, ensuring coordination with the different members of the editorial team, managing to maintain quality content for the public, knowing the mission and vision of the magazine, being clear about where we want to go with each process. Conclusions: Although challenges are faced throughout the tasks assigned as an editorial assistant, they must be overcome with the best attitude, seeking to contribute significantly to the general success of the magazine by guaranteeing the quality and timeliness of the content, taking into account learning as an assistant achieved day by day and even more importantly with the help of research, a branch so beautiful that we still have a lot to continue learning about.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
3

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
%
External funding 
No
%
Competing interests 
N/A
%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
40%
%
Days to publication 
457

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

References

Aquino-Canchari, C. R., Tapia-Sequeiros, G., Laque-Ale, A., Sánchez-Soto, F., & Durand-Anahua, P. R. (2023). Endogamia Autoral en Algunas Revistas Científicas Médicas Estudiantiles en Latinoamérica. Revista Médica de Rosario, 89(1), 15–22. https://revistamedicaderosario.org/index.php/rm/article/view/201

Bruns, Axel. (2008). El futuro está liderado por el usuario: El camino hacia la producción generalizada. Fibreculture Journal. 11. https://www.researchgate.net/publication/27472557_The_Future_Is_User-Led_The_Path_towards_Widespread_Produsage

Blank, G., y Dutton, WH (2013). El surgimiento de la próxima generación de usuarios de internet. Un complemento a la dinámica de los nuevos medios , 122-141. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/book/10.1002/9781118321607#page=138

Espinosa Santos, Victoria. (2010). DIFUSIÓN Y DIVULGACIÓN DE LA INVESTIGACIÓN CIENTÍFICA. Idesia (Arica), 28(3), 5-6.https://dx.doi.org/10.4067/S0718-34292010000300001.

Mayorga-Albán, A., Pacheco-Mendoza, S., Córdova-Morán, J., & Samaniego-Villarroel, J. (2022). Estrategia de comunicación científica en la Web 2.0 para la universidad contemporánea: divulgación y visibilidad de la comunicación científica y académica. Revista InGenio , 5 (1), 1-9. https://revistas.uteq.edu.ec/index.php/ingenio/article/view/471

Ministerio de ciencias, (2019). MODELO DE CLASIFICACIÓN DE REVISTAS – PUBLINDEX. https://minciencias.gov.co/sites/default/files/upload/convocatoria/m304pr03an01_modelo_de_clasificacion_de_revistas_-_publindex_v02.pdf.

MINISTERIO DE SALUD Y PROTECCIÓN SOCIAL DIRECCIÓN DE DESARROLLO DE TALENTO HUMANO EN SALUD. (2015). PERFIL PROFESIONAL Y COMPETENCIAS DEL FISIOTERAPEUTA ENCOLOMBIA.https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/TH/Perfil-profesional-competencias-Fisioterapeuta-Colombia.pdf

Revista Movimiento Científico. (2011). Revista Movimiento Científico. Editora en jefe Correa Estupiñán Deissy Johana, Editora Asociada Camargo Mendoza Sandra Milena. Programa de Fisioterapia. Facultad Ciencias de la Salud. [Revista institucional]. Corporación Universitaria Iberoamericana. ISSN 2011-7191. ISSNe 2463-2236. https://revmovimientocientifico.ibero.edu.co/about/editorialTeam

Resolución 617. (2024). Por la cual se aprueba el Reglamento de Investigación, Innovación y Creación Artística y Cultural. [18/07/2024]. [Documento Institucional]. Corporación Universitaria Iberoamericana. https://acrobat.adobe.com/id/urn:aaid:sc:VA6C2:bf108049-0042-43e2-af5b-9db1b62774b9?comment_id=b73a34d6-b9b2-456d-844d-200b99ed311f

Rozemblum, Cecilia, & Banzato, Guillermo. (2012). La cooperación entre editores y bibliotecarios como estrategia institucional para la gestión de revistas científicas. Información, cultura y sociedad, (27), 91-106. Recuperado de https://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17402012000200005&lng=es&tlng=pt.

##citations_tittle##

Crossref
Scopus
Europe PMC