Physical conditioning program for students of cycle 4 of the Miguel de Cervantes Saavedra school
Programa de acondicionamiento físico para estudiantes del ciclo 4 del colegio miguel de cervantes saavedra
Main Article Content
Since ancient times and throughout time, man has had the need to move and test his physical abilities to survive. Nowadays, due to technological development and scientific advances, humans have limited all physical activity to a minimum. to the point of carrying out most of your activities without having to move or simply by pressing a button. This problem is such that diseases caused by low physical activity generally triggered in adulthood are increasingly seen in youth and childhood, for example sedentary lifestyle, type II diabetes and heart conditions among others. It is therefore necessary to formulate a program aimed at combating this problem in schoolchildren between the ages of 13 and 17 in cycle four (8th and 9th grade) in the public educational institutions of Bogotá based on the development of physical abilities through activities. innovative activities such as core (stabilization of the lumbo-pelvic region), step, aquagym, pilates, tae bo, pre-sports and intercourse competition activities
and complemented with the development of nutrition and health promotion workshops through physical activity. All of this seeks to establish healthy living habits in the young people of Bogotá and that in turn allow them to be replicated at the family, local and district level.
Downloads
Article Details
Alcaldía mayor de Bogotá en colaboración con la Universidad Pedagógica Nacional. Evaluación de las cualidades físicas en los escolares del distrito capital. Publicado por la alcaldía mayor de Bogotá D.C. 2001-2004.
Guío, F. Medición de las capacidades físicas en escolares bogotanos aplicable en espacios y condiciones limitadas. En Revista de educación física y deporte. Universidad de Antioquia Volumen 26, Número 1 Enero 2007 Pág.35 a 43.
Tovar, G., Gutiérrez, J. Ibáñez, M, (2008) et al. Sobrepeso, inactividad física y baja condición física en un colegio de Bogotá, Colombia. ALAN, sep. Vol.58, no.3, p.265-273.
Sebastiani, E., González, C. Cualidades Físicas. Ed. INDE Publicaciones Barcelona 2000. 102 Pág.
Mora V. Las capacidades físicas o bases del rendimiento motor. Ed. Exema. Diputación provincial de Cádiz 1989.
Mora V. Indicaciones y sugerencias para el desarrollo de la flexibilidad. Ed. Exema. Diputación provincial de Cádiz. Cádiz 1989.
Mora V. Indicaciones y sugerencias para el desarrollo de la resistencia. Colección de educación física. Ed. Exema. Cabildo insular de Gran Canarias 1989.
Bravo, J. Proceso evolutivo de las cualidades físicas. Edades óptimas para su desarrollo. En preparación y oposición, Licenciados en educación física. Tomo 4. Madrid 1985.
Ramos, S. (2001) Entrenamiento de la condición física. Ed. Kinesis Armenia. Pág.180.
Manno, R. Fundamentos del entrenamiento deportivo. Ed. Paidotribo, Barcelona 1991
Generelo, E. Tierz, P. (1995) Cualidades físicas I (resistencia y fl exibilidad). Ed. Imagen y Deporte, S.L. Zaragoza. Pág.113.
Generelo, E. Tierz, P. (1995) Cualidades físicas II (Fuerza, velocidad, agilidad y calentamiento). Ed. Imagen y Deporte, S.L. Zaragoza. Pág.141.
Heredia, J. CORE: Entrenamiento de la zona media. Buenos Aires2006. www.efdeportes.com Revista. Año 11. N° 97.
Lamond. P. Pilates. Madrid 2002. Ed. Edimat libros S.A. Pág. 96.
TAPIA, Martín. “Step” el mejor entrenamiento para la salud. 2006. Lima Natación para principiantes, Disfruta del acuagym. 10 de noviembre del 2003 Fuente: www.natacion.com.ar.