Characterization of physiotherapy training in European countries

Caracterización de la formación en fisioterapia en países europeos

Main Article Content

Yúber Liliana Rodríguez Rojas
Fernanda Carolina Sarmiento Castillo
Abstract

University education is facing new challenges, resulting from socioeconomic and political processes at the local, regional, national and international level, in the face of which educational institutions and professions must propose strategies to have a reading of their realities, as support for developments. with a prospective and quality vision. This article is built from the results obtained in a research study, whose objective was to describe physiotherapy training in European countries, focusing on aspects such as the level of training, the number of credits established in the curriculum, the duration and training profiles. The method used was a mixed concurrent method with a descriptive design, taking the Universities' Web pages as sources of information. Descriptive statistics and the Atlas Ti 6.0 computer tool were used. and Wolcott's Triad for information analysis. 93 physiotherapy programs offered by universities located in the northeastern, western and southern regions of Europe were identified. These were developed in 16 member countries of the European Union and in two outside it (Norway and Switzerland), in institutions
private (56%) and public (34%), with a level of professional training / Bachelor (78%), duration of 3 to 4 years and extension in academic credits for the majority of 180-240. The determined and emerging analysis categories for the training profiles indicate greater agreement between the programs for what is defined in the
occupational profile than what is established for the professional profile.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies / See

Yúber Liliana Rodríguez Rojas, Unviersidad Manuela Beltrán

Magister en Salud y Seguridad en el Trabajo (perfil investigativo), Universidad Nacional de Colombia; Fisioterapeuta, Universidad Nacional de Colombia; Auditora en SIG. Docente Investigadora, Universidad Manuela Beltrán.

Fernanda Carolina Sarmiento Castillo, Universidad Manuela Beltrán

Candidata a Magíster en Ingeniería Biomédica, Universidad Nacional de Colombia; Fisioterapeuta, Universidad Nacional de Colombia. Directora Programa de Fisioterapia, Universidad Manuela Beltrán.

References

Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación– ANECA (2004). Libro Blanco Titulo de Grado en Fisioterapia. Madrid: ANECA.

Aguilar L., Ospina, J. y Torres, M. (2009). Aspectos contextuales para el análisis de las tendencias de formación en Fisioterapia. Bogotá: Universidad del Rosario.

Calleja de Frutos, C. (2011). El Grado en Fisioterapia: impulso para nuestra profesión en el Siglo XXI.30 días de fisioterapia, 149, 9-11. Recuperado el 15 de marzo de 2011, de http:// www.cfisiomad.org/pdf/publicacion_220.pdf

Comisión de las Comunidades Europeas (2008). LIBRO VERDE sobre el personal sanitario europeo. Bruselas: Comisión Europea. Recuperado el 14 de marzo de 2011, de http://ec.europa.eu/health/ph_systems/docs/workforce_gp_es.pdf

Comisión Europea de Rectores de la Unión Europea. Declaración de Bolonia. Bolonia. Actualización 19 de junio de 1999. Recuperado el 13 de marzo de 2011, de http://eees.umhes/contenidos/Documentos/DeclaracionBolonia.pdf

Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. (1998). Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: visión y acción. Recuperado el 10 de marzo de 2011, de http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm#declaracion

Diario Oficial de la Unión Europea. (2006). Versiones Consolidadas del tratado de la Unión Europea y del tratado constitutivo de la Comunidad Europea. Recuperado el 22 de febrero de 2011, de http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/ LexUriServ.do?uri=OJ:C:2006:321E:0001:0331:es:pdf

Díaz, M. M., Alfaro, I. J, Apodaca, P., Arias, J. M., García, E. y Pérez, A. (2004). Adaptación de los planes de estudio al proceso de Convergencia Europea. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Recuperado el 12 de marzo de 2011, de http:// www.ulpgc.es/hege/almacen/download/42/ 42375/adaptacion_de_la_homologacion_de_los_planes_de_estudio_a_la_convergencia_europea.pdf

Escobar, C., Ramírez R. (2011). Análisis crítico de la educación de la fisioterapia en Colombia. Revista Iberoamericana de Fisioterapia y Kinesiología, 13(2), 49-57.

Factor Emprende. (2010). Análisis de mercado Fisioterapia. Recuperado el 15 de abril de 2011, de http://

factoremprende.es/Planpg9d78.html?CategPlanID= 2&ZoneID= 22&DomainID=11&ContentID=386

García, M. (2009). El paradigma de la Fisioterapia a través de un estudio ciencimétrico. Departamento de Fisioterapia. Granada: Universidad Nueva Granada.

Regional Committee for Europe – WHO. (2006). Resolution Prevention and control of noncommunicable diseases in the WHO European Region. Resolution EUR/RC56/R2. Copenhagen: WHO. Recuperado el 22 de marzo de 2011, de http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0004/77575/RC56_eres02.pdf

Región Europa de la WCPT (2010). Informe de seguimiento y recomendaciones emitidas sobre la implementación de la European Physiotherapy Benchmark Statement. Berlin, Alemania.

Universidad de las Palmas de Gran Canaria. (2010). Informe definitivo de valoración de los criterios generales, Titulación: “Grado de Fisioterapia”. Santa Cruz de Tenerife: ULPGC. Recuperado el 15 de marzo de 2011, de http://www.acecau.org/files/documentos/Ttulos%20Oficiales/Informes%20ULPGC%202009%202010/Criterios%20ULPGC/Informe%20definitivoFisioterapia%20ULPGC%20(1).pdf

Citaciones