Relationship between cognitive styles and teaching strategies in a group of teachers from the city of Bogotá
Relación entre los estilos cognitivos y las estrategias didácticas en un grupo de docentes de la ciudad de bogotá
Main Article Content
This article presents the predominant cognitive styles in a group of physiotherapy teachers, in order to establish the relationship with the didactic strategies applied in teaching, at a University in the city of Bogotá, during the second semester of 2011. To Therefore, an alternative study was carried out combining quantitative and qualitative techniques, in three phases: phase one, application of the Masked Figures Test and a survey on teaching strategies; phase two, classroom observations of the teaching strategies used; and phase three, data analysis and understanding. The participants were 32 teachers, 27 women and 5 men, average
age 33 years, with an average teaching experience of 6 years. The analysis of cognitive styles determined 17 teachers independent of the field and 15 teachers sensitive to the environment. The findings obtained demonstrated that the predominant cognitive style in teachers is related to the use of some teaching strategies in particular by each of the groups. These results contribute to different studies of cognitive styles in the educational field, allowing progress for the improvement and qualification of education in our country.
Downloads
Article Details
Acevedo, F. (2009). Construcción metodológica para la enseñanza de la disciplina de la enfermería: aspectos históricos y reflexiones. Revista Investigación en Enfermería: Imagen y desarrollo. 11(1): 53 – 66.
Becerra, F. Parra, M. Vargas. M. (2011). Estilo Cognitivo predominante en estudiantes universitarios de nutrición y dietética, Universidad Nacional de Colombia- Bogotá, 2009. Revista Facultad de Medicina Universidad Nacional de Colombia, 59(2): 113-124.
Casas, J. y Guáqueta S. (2008). Aproximaciones didácticas al concepto de estilo de enseñanza en docentes universitarios. Revista Tecné, Episteme y Didaxis TEA. 24: 23-38.
Casas, J. (2012). Análisis Descriptivo y correlacional de estilos de enseñanza y preferencias cognitivas en profesores de química en formación. Boletín Virtual REDIPE No. 811. ISSN 2256-1536.
Garcia, A. G. (2007). El Perfil del Profesor Universitario. Situación Actual y retos del futuro. Ediciones Encuentro, Madrid.
Gargallo, B. (1985). El estilo cognitivo: reflexividad e impulsividad y su modificabilidad. Universidad de Valencia. España.
Gómez, B. (2000). Una variante pedagógica de la investigación-acción educativa. OEI-Revista Iberoamericana de Educación, 1-9.
Gómez, M.(2000). Análisis de Contenido Cualitativo y Cuantitativo: Definición, clasificación y metodología. Revista Electrónica Ciencias Humanas, 20. Colombia.
Hederich, C. (2007). Estilo cognitivo en la dimensión de independencia-dependencia de campo – Influencias culturales e implicaciones en la educación. Universidad Pedagógica Nacional, Colombia.
Hederich, C. (2010) Acerca de la noción general de estilo en la educación – Pertinencia, importancia y especificidad –. Actualidades Pedagógicas 55:13-21.
López, O., Hederich, C., Camargo, A. (2011). Estilo cognitivo y logro académico. Educ.Educ. 14(1):67-82.
Iriarte, F. Cantillo, K. Polo, A. (2000). Relación entre el nivel de pensamiento y el estilo cognitivo dependencia – independencia de campo en estudiantes universitarios. Psicología del Caribe. Universidad del Norte, 5: 176-196.
Isaza. L. y Henao, G. (2012). Actitudes - Estilos de Enseñanza: su relación con el rendimiento académico. International Journal of Psychological Research. 5(1): 133-141.
Moncada LI, López MC, Sáenz ML, editoras. (2009). Reflexiones sobre educación universitaria IV: didáctica. Primera Edición. Bogotá. Editorial Universidad Nacional de Colombia.
Páramo, P., Otálvaro, G. (2006). Investigación Alternativa:por una distinción entre posturas epistemológicas y no entre métodos. Red de revistas científicas de América Latina y el Caribe, España y Portugal.;025.
Rendón, M. (2010). Una descripción de los estilos de enseñanza en la Universidad de Antioquia. Facultad de Educación, Universidad de Antioquia. Versión Digital. 10 (2). Medellín Colombia.
Robles, R (2007). El Reto de las tutorías en el Bachillerato Tecnológico. ¿Mito y/o realidad en la Educación desde la orientación educativa? Revista Electrónica Mexicana de Orientación Educativa, 13. México.
Serrano, M. & Cifuentes C. (s.f.). Enfoque Metodológico, Estrategias Pedagógicas y estrategias didácticas. Documento Institucional. Corporación Universitaria Iberoamericana. Bogotá.
Tobón, S., Pimienta, J., y García F, J.A. (2010). Secuencias didácticas: aprendizaje y evaluación de competencias. México: Pearson.