Relationship between cognitive styles and teaching strategies in a group of teachers from the city of Bogotá

Relación entre los estilos cognitivos y las estrategias didácticas en un grupo de docentes de la ciudad de bogotá

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Sandra Inés Barrios López
Leonor Vera Silva
Abstract

This article presents the predominant cognitive styles in a group of physiotherapy teachers, in order to establish the relationship with the didactic strategies applied in teaching, at a University in the city of Bogotá, during the second semester of 2011. To Therefore, an alternative study was carried out combining quantitative and qualitative techniques, in three phases: phase one, application of the Masked Figures Test and a survey on teaching strategies; phase two, classroom observations of the teaching strategies used; and phase three, data analysis and understanding. The participants were 32 teachers, 27 women and 5 men, average
age 33 years, with an average teaching experience of 6 years. The analysis of cognitive styles determined 17 teachers independent of the field and 15 teachers sensitive to the environment. The findings obtained demonstrated that the predominant cognitive style in teachers is related to the use of some teaching strategies in particular by each of the groups. These results contribute to different studies of cognitive styles in the educational field, allowing progress for the improvement and qualification of education in our country.

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Sandra Inés Barrios López, Universidad Nacional de Colombia

Magíster en Educación Universidad Nacional de Colombia. Especialista en Ejercicio Físico para la salud Universidad del Rosario. Fisioterapeuta Universidad Nacional de Colombia. Autora de Tesis para obtener el título de Magister en Educación en la Universidad Nacional de Colombia.

Leonor Vera Silva, Universidad Nacional de Colombia

Candidata a Doctorado en Educación Universidad Pedagógica Nacional. Especialista en Docencia Universitaria Universidad del Rosario. Especialista en Medicina Física y Rehabilitación y Doctora en Medicina y Cirugía Universidad Nacional de Colombia. Directora de tesis Universidad Nacional de Colombia.

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Citaciones