Experiences of children with leukemia, belonging to the “leukemic child” foundation of the city of popayán

Experiencias de niños con leucemia, pertenecientes a la fundación “niño leucémico” de la ciudad de popayán

Main Article Content

María Mónica Montoya Blandón
María José Villota Erazo
Salomón Rodríguez Guarín
Abstract

This article seeks to determine how leukemia and its treatment with chemotherapy impact the personal, family and school areas of children with leukemia belonging to the “Niño Leucemia” Foundation of the city of Popayán. A cross-sectional qualitative investigation was carried out through case studies in three children diagnosed with leukemia in the first period of 2009. The instrument applied consisted of: a questionnaire for the socio-demographic characterization of the pathology and treatment, and a open interview that allowed


assess the personal, family and school areas of children. Regarding these areas, multiple alterations derived from the disease were found, mainly related to the treatment, which especially affected his personal area. In the present study, it was found that leukemia and its treatment with chemotherapy had a negative and variable impact on different areas. The treatment generated the greatest impact on the physical and emotional aspects; Physical activities were limited only in an advanced stage of the disease and limitation of leisure and play activities occurred in all study participants. In the family area; he


Family absenteeism was the most significant aspect. The school area was found affected, interrupting the normal learning processes in two of the participants, leading to stagnation and setbacks mainly in the areas of hearing-language and fine motor skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies / See

María Mónica Montoya Blandón, Fundación Universitaria María Cano Extensión Neiva

Esp. en Ejercicio Físico para la Salud, Universidad del Rosario; Fisioterapeuta, Universidad del Cauca; Docente Programa de Fisioterapia Fundación Universitaria María Cano Extensión Neiva. 

María José Villota Erazo

Esp. en Salud Ocupacional, Universidad de Nariño; Fisioterapeuta, Universidad del Cauca.

Salomón Rodríguez Guarín, Fundación Universitaria María Cano extensión Popayán.

Mg. en Filosofía, Universidad del Valle; Especialista en Humanidades Contemporáneas, Universidad Autónoma de Occidente; Licenciado en Filosofía, Universidad del Cauca. Miembro del grupo de investigación Comunidad Académica del programa de fisioterapia de la Fundación Universitaria María Cano extensión Popayán.

References

Bragado, C. Hernández-Lloreda, M.J. Sánchez-Bernardos, M.L. Urbano, S. (2008). Autoconcepto físico, ansiedad, depresión y autoestima en niños con cáncer y niños sanos sin historia de cancer. En: revista Psicothema, 20 (3): 413-419.

Cardozo, L. Contreras, N. (2007). Tesis:Tratamiento Psicologico del Dolor en Niños Diagnosticados con Cáncer. Universidad de Pamplona, Facultad de salud, Departamento de psicologia, Programa de psicología con énfasis en psicología familia. San José de Cúcuta Pamplona; España.

Colprensa (2009). El juego:nuevo tratamiento para los niños con leucemia. Colprensa, Bogotá, Colombia. Periodico: lavanguardia.com. 2009-08-18. Consultado en: http://www. vanguardia.com/historico/37006-el-juego-nuevo-tratamientopara-los-ninos-con-leucemia.

Font, A. Rodríguez, E. y Buscemi, V. (2004). Fatiga, expectativas y calidad de vida en cancer. En revista: PSICOONCOLOGÍA. 1(2-3): 45-56.

Formoso, J.B. (2006). El apoyo emocional al niño con leucemia a traves de la hipnoterapia. Revista de Psicologia,32.

González C., (2005). Experiencias y necesidades percibidas por los niños y adolescentes con cáncer y por sus familias. En: Nure Investigación, 16. Granada, España.

Ibáñez, E. y Baquero, A. (2009). Beneficio del apoyo psicosocial a la calidad de vida de niños y niñas enfermos de cáncer: una revisión sistemática cualitativa. Universidad del Bosque. Bogotá D.C.

Khosrarvi S.P. Del Castillo R.A. Pérez G. (2007). Manejo del dolor oncológico. En: revista: Anales de Medicina Interna, 24: 554-557.

Leukemia and Lymphoma Society (2003). Comprendiendo la Farmacoterapia y Manejando los Efectos Secundarios. New York: Fighting Blood-Related Cancers. p. 62.

M.E Vega, A. De Juan, A. García, J. M. López, C. López, A. López, F. Rivera, J. Ramos (2004). Aspectos Psicológicos de la Toxicidad de la Quimioterapia. Santander : Psicooncología, 1: 137-150.

Marchese, V. Chiarello, L. y Beverly J, PCS. (2004). Effects of Physical Therapy Intervention for Children with Acute Lymphoblastic Leukemia. En: Pediatr Blood Cancer, 42: 127-133.

Méndez, X. Orgilés, M. López-Roig, S. y Espada, J. (2004). Atención psicológica en el cáncer infantil. En: revista: PSICOONCOLOGÍA. Departamento de Personalidad, Evaluación y Tratamiento Psicológicos. 1(1): 139-154.

Ministerio de Educación División de Educación General (2003). Escuelas y Aulas Hospitalarias. En: Educación Nuestra Riqueza, 33. Chile.

Mulas, A. L. (2006). Conferencia: Cáncer en niños y ejercicio físico: la experiencia del Proyecto del Hospital Niño Jesús (Madrid). En: Actas de las Jornadas Internacionales de Actividad Fisica y Salud. Edit. La Suma de Todos. Consejería de deportes, comunidad de Madrid. Madrid, España.

Osorio G, M. (2007). Perspectiva de la psicología de la salud infantil en programas holísticos de atención a pacientes pediátricos con leucemia: ilustración de una experiencia mexicana. En: revista Avances en Psicologia Latinoamericana, 25: 81-110.

Pedreira J.L. y Palanca I. (2001). Psicooncología pediátrica. En: Paidopsiquiatria.com: 1-11. Madrid, España.

Ramírez, M; Castro, E; Fernández, C; Pedraza, A (2006). Vivencias de los padres del niño leucémico. En: revista Ventana investigativa. 4.

RiesLAG, Harkins D, Krapcho M, Mariotto A, Miller BA, Feuer EJ, Clegg L, (2006). SEER Cancer Stadistics Review, 1975-2004. Ries LAG, eds.

National Cancer Institute, Bethesda: MD. Roca Perara, M.A. (1995). El Niño con Cáncer y su Sistema de Actividades Cotidianas (I): La Actividad Lúdica.En: Revista Cubana de Psicología, 12(1-2): 93-100.

San Juan AF, Fleck SJ, Chamorro C., M.Muñoz JL, García-Castro J., Ramírez M., Madero L., Lucia A. (2006); “Early-phase adaptations to intra-hospital training in strength and functional mobility of children with Leucemia”, en: J Strength Cond Res.

San Juan AF, Fleck SJ, Chamorro-Viña C., M.Muñoz JL, Moral S., Pérez M., Cardona C., Fernández del Valle M., Hernández M., Ramírez M., Madero L., Lucia A. (2007); “Effects of an intra-hospital exercise program intervention for children with leukaemia” (2007). En: Med Sci Sports Exerc.

Sawyer M.; Antoniou G.; ToogoodI. y Rice M.Childhood (2000). Cancer: a two-year prospective study of the psychological adjustment of children and parents; Department of Psychiatry, University of Adelaide, Australia 22(3):214-20.

Shore S., Shepard RJ (1999). “Immune responses to exercise in children treated for cancer”. En: J Sports MedPhys Fitness 39: 240-243.

Takken, T.; van der Torre, P.; Zwerink, M.; Hulzebos, H.J; Bierings, M.B.; Helders, P.J.M.; van der Net, J. (2008). Development, feasibility and efficacy of a community-based exercise training program in pediatric cancer survivors. T 1002, Psycho-Oncology, 10: 1-9.

Walters, R. y Makaroff, A. (2013). Terapias Alternativas contra el cancer. Disponible en: http://www. axel.org.ar.

Citaciones